Jom Blaja Jako Iban..


Hehe.. 6 tahun yang lepas, tr ada mengajar di Kapit.. Tr mengajar anak2 orang Iban di sana.. Suasana mengajar kat sana best sangat.. Pelajar kat sana sangat hormat pada cikgu2.. Parents diorg pun baik2.. Tr suka sgt dengar kalau diorg cakap Iban.. Kadang2 makcik2 kat sana jako Iban ngan tr. Diorg ingat tr pun org Iban.. sikit2 taulah tr jawab.. hehe tr kan ada rupa macam org Sarawak sikit2.. Ok, jom jako Iban.. Lepas ni bolehlah kita jako iban dengan Ronnie dan Amyliana Kuja kan? (p/s: Ronnie, kalau ada salah, bitau tr eh?)

Perkataan2 dalam bahasa Iban:


  1. cabi- cili
  2. dudok - duduk
  3. nadai- takde
  4. mayau - kucing
  5. manok - ayam
  6. jalai - jalan
  7. lelak - penat
  8. ai - air
  9. nuan, dek, kao - awak
  10. sida' - mereka
  11. iya - dia
  12. maioh - banyak
  13. mirah - merah
  14. datai - datang
  15. ka' - nak
  16. makai - makan
  17. ni - mana
  18. bisi' - ada
  19. tu' - ini
  20. panjai - panjang
  21. besai - besar
  22. tuai - tua
  23. orang siko' - satu orang
  24. mansau - masak (utk buah)
  25. nyamai - best
  26. mimit - sikit
  27. indu - perempuan
  28. anak indu - anak perempuan
  29. anak laki - anak lelaki
  30. itit - itik
  31. aki - atok
  32. ini' - nenek
  33. apai - ayah
  34. indai - ibu
  35. meda' - nampak
  36. meli - beli
  37. deka' - mau
  38. ngirup - minum
  39. kitai - kita
Jom kita belajar cakap plak:

1.   A  :  Aku ka' makai bubur lemai tu' . Ni bubur? (Saya nak makan bubur malam ni. Mana bubur?)
      B  :  Dalam periok di dapur.

2.  Orang nya' bisi' datai = Orang dah datang.

3.   Manok sebansa burong = Ayam sebangsa burung.

4.  Semangka nya mansau = Buah tembikai dah masak

5.  Anak iya badas enggau orang tuai = Anaknya baik dgn org tua.

6.   Kelalu maioh orang = terlalu byk org

7.  Sahari tu' panas gilak = hari ni panas gile

8.  Aku arap ka nuan enggau kita sebilik gerai nyamai baka selama' = Aku harap awak n keluarga sihat sejahtera hendaknya. ( nak karang surat bolehlah guna ayat ni)

9.  Aku udah ngirup teh ais segelas = Aku sudah minum teh ais segelas.

10.  Aku meri iya duit nya = Aku beri dia duit.

11.  Tu' manok aku. Nya' itit iya. = Ini ayam saya, itu itk dia.

Okay, sampai sini ja dulu.. tr udah lelak.. Lenkali kita sambung lagi.. 




Ulasan

Catatan Popular