Perbezaan dan persamaan antara Bahasa Minang dan Bahasa Negeri Sembilan

Ayuh! Mari belajar bahasa.. Tr memang asal orang N9, tr juga urang minang.. Pandai berbahasa negeri sembilan tapi indak pandai cakap minang hehehe.. malu.... Tp takpe, tr nak juga blaja.. Apa kata kita blaja sama2...


Perkataan Biasa
Bahasa Minang
Bahasa N9
Aku
Rang, Aden
Ese, Ayo atau Eden
Kamu
Awak, Wa’ang
Awak, Ekau
Dia
Inyo
Dio
Adik
Adek
Adek
Kakak
Abang, Uda, Uni
Akak, Abang
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
Ciek, duo, tigo, ampek, limo, anam,tujuah, lapan, sambilan, sapuluah
Satu, duo, tigo, ompek, limo, onam, tujuh, lapan, somilan, sopuluh
11,12,13,14,15
Sabaleh, duo baleh, tigo baleh, ampek baleh, limo baleh
Soboleh, duo boleh, tigo boleh, ompek boleh, limo boleh
Puluh
Puluah
Puloh
Apa
A
Apo
Ini
Ko, iko
Ini
Dengan
Jo
Dongan
Sudah
Alah
Udah
Tidak
Indak
Tak
Iya
Iyo
Ke
Ka
Ko
Tidak ada
Indak do
Takdo
Mata
Mato
Hidung
Iduang
Idung
Mulut
Muluik
Mulot
Bibir
Bibia
Biber
Telinga
Talingo
Tolingo
Perut
Paruik
Poghut
Rambut
Rambuik
Ghambut
Kepala
Kapalo
Kopalo
Betis
Batih
Botih
Pergi
Pai
Poie
Tidur
Lalok
Tido
Bangun
Jago
Dengar
Danga
Donga
Belanja
Balanjo
Bolanjo
Belajar
Baraja
Bolaja
Baca
Baco
Cubit
Piciak
Picit
Pukul
Tokok
Boda
Suka
Suko
Marah
Berang
Maghah
Manis
Manih
Buruk
Buruak
Bughuk
Besar
Gadang
Bosa, Godang
Kecil
Ketek
Kocik
Haus
Hauih
Lapar
Lapa
Bodoh
Bela @ Gadang tengak
Bangang
Tengah
Tangah
Tongah
Tegah
Tagah
Togah
Tenang
Tanang
Tonang
Kemana
Kamano
Komano
Benar
Bana(r)
Bona
Lemas, Emas, Keras, Kertas, Cemas, Bekas
Lameh, Ameh, Kareh, Karateh, Cameh, Bakeh
Lomeh, Omeh, Kogheh, Koghoteh, Comeh, Bokeh
Dekat, Kelat, Semangat
Dakek, Kalek, Samangek
Dokek, Kolek, Somangek
Kuat, Dapat, Kilat, Hangat
Kuek, Dapek, Kilek, Angek
Habis, Keris
Abih, Karih
Abih, Koghih
Bagus
Baguih
Ditempatkan
Ditampek’an
Ditompek’an
Diuruskan
Diuruih’an


Selepas ni, jom kita blaja buat ayat pula.. tr pun dah penat menaip ni.. anak pun dah bangun..hehe

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
mcm ada kekeliruan jer, sebb kalau wa ang tu bhs kampar daerah bangkinang...minang tu just guna "e kau jer"... kalau x silap lah...
programmable berkata…
nk tmbh!!
*bahasa minang
1. kama = kemana?
2. dima = dimana?
3. manga @ ba a = mengapa?
4. ba gha = berapa?
5. baghek = berat
6. gadang = besar
7. penduto = penipu
8. kek ken = tsdi
9. sinun = sana

# harap maaf kalau ada yg silap :)
Tanpa Nama berkata…
Oy jang. Apo nan ang kecek ko adolah kecek urang padang. Kemana iko aslinyo kamano, cumo di singkek jadi kama, lalu dima aslinya adalah dimano, manga aslinya adalah mangapo. Sepeti bahasa melayu malay je lah. Cam kau orang menjadi korang. Siapo menjadi sia. Barapo menjadi bara.

Den urang minang
SUTAN ABDULLAH DATUM RAJO DI HILIE
Tr Linda berkata…
boleh tak tuan2 tolong buat ayat dengan menggunakan bahasa minang ni? boleh kita belajar sama2..

nizam zainal berkata…
Mungkin boleh dibandingkan dengan bahasa payakumbuh. Bahsa Payakumbuh adalah induk bahasa nogori sebab orang nogori berasal drp payakumbuh.. rasanya mungkin banyak persamaan berbanding dengan bahasa padang.. satu usaha yang bagus..
Tr Linda berkata…
Saya dari suku payakumbuh..
Tanpa Nama berkata…
bahasa negeri sembilan tu baanyak mirip deengan bahasa kampar...
Hafizan Haris berkata…
Nogori Sombilan nyo baso menyatukan semuo minang + penduduk asal jadi suku biduando baso tue dah lain......Den tue dialek tuo minang
Tanpa Nama berkata…
Bahaso kampar jugo berasal dr luhak limo puluh koto, jadi limo pukuh koto dongan kampar tak do beza nyo
Tanpa Nama berkata…
Bahaso kampar berasal dori luhak limo puluh koto jadi tak do beza nya
Tanpa Nama berkata…
Bahasa kampar tu berasal dari luhak lima puluh koto jadi tak ada beza

Catatan popular daripada blog ini

Percutian yang best..

CONTOH MINIT MESYUARAT BARU