Jeritan Datuk Selamatkan Cucu Daripada Diculik 'Lollilop Man'

Pasar Keramat ~ Tindakan pantas seorang datuk telah menyelamatkan cucunya dari menjadi mangsa culik. Ketika kejadian, datuk berkenaan, Syed Sulaiman Syed Ayed,62, sedang berhenti di gerai sayur2an sementara meminta cucunya tidak kemana2. Tidak lama kemudian beliau menyedari cucunya hilang. Setelah berlegar2 di sekitar kawasan tersebut, beliau terlihat cucunya dipimpin oleh seorang lelaki ke satu lorong kecil dalam jarak 20 meter. Beliau terus menjerit memanggil nama cucunya namun pada panggilan yang ketiga, barulah cucu itu menoleh ke arahnya. Datuk berkenaan terus menarik tangan dan memeluk cucunya sementara penculik yang berumur dalam lingkungan 20-an terus melarikan diri.
Menurut Syed Sulaiman, cucunya telah dilambai oleh seseorang dan diumpan gula2 lollipop sebelum dia tidak sedar apa yang berlaku.

{melihatkan kepada kejadian ini, kita tahu ianya boleh terjadi kepada sesiapa jua.kenyataan yang mengatakan `jangan suka jaga tepi kain org' dah tak boleh digunapakai lagi. maklum kita tahu kanak2 memang suka dengan gula2 namun perlu juga dididik agar tidak sewenang2nya menerima pemberian dari orang yang tidak dikenali. hakikat yang tidak kita ketahui tentang kanak2 yang telah diculik, bagaimana keadaannya, entah makan minum entahkan tidak.. tidurnya bagaimana.. entahlah. susah nak difikirkan. sekiranya ternampak sesuatu yang tak diingini, ataupun terserempak dgn mangsa culik ini, tolonglah selamatkan mereka.. anak orang anak kita juga..}
Tips peranan masyarakat jika nampak kanak2 bermain atau berkeliaran jauh dari kwsn kediaman -dari akhbar Kosmo ms 34;
1. andai tau ada kanak2 yg ditinggalkan sendirian, segera laporkan kpd pihak berkuasa.
2. tegur dan nasihat jika perlu, hantar pulang anak tetangga.
3. perhatikan rutin harian jiran yg berbeza dr org lain. cthnya jiran yg xbercampur gaul dan punya waktu bekerja yang meragukan.
4.kenali jiran tetangga anda.


Ulasan

Catatan Popular