Kasih Kawan (part 5)

Tengah aku syok-syok makan, tiba-tiba badanku basah lencun dek kuah roti canai. Menyirap betul aku kali ni..



" Opss maaf.." balas Shida sambil buat muka seposennya tu.
"**##@** punya budak!!" aku pun tanpa melengah2kan masa terus bergasak dengan Shida. Aku dah tak peduli dah.. Sue puas menjerit minta aku berhenti bergaduh. Aku sudah hilang pertimbangan. Di mataku kini Shida ibarat anak patung yang boleh dihinyak-hinyak. Sehinggalah....



    Sehingga apa lagi? Masuk bilik disiplin la...
    "Wah! Mahu tunjuk taiko sekarang!" Marah teacher Linda. Teacher Linda ni walaupun cikgu B.I aku, dia pun salah seorang cikgu disiplin juga. Masa ni cikgu disiplin yang aku takuti iaitu Cikgu Kahar takde. Kalau dia ada mahu terkencing aku dengan suaranya yang macam guruh tu. Teacher Linda.. Aku pun boleh tak perasan yang dia cikgu disiplin. Shida pula sedari tadi asyik nangis saja. Nak muntah pula aku rasa. Best actress la tuu.
     "Cuba story dengan tr. Apa ke he nya?" soal teacher Linda bila melihat aku asyik diam je. Mesti teacher Linda kesian dengan baju kurung aku yang dah tak serupa baju ni. Aku kan best student dia dalam kelas. Aku tau teacher Linda faham sangat dengan karekter Shida yang suka mengampu dan auta tu..
     "Ni ha teacher. Si Shida yang 'tuuut' ni. Kurang ajar dia ni. Ada ke patut tuangkan kuah roti canai atas saya. Memang patutla dia kena."
     "Tapi Iman pun salah juga kan.. Kan lebih baik Iman terus datang ke bilik disiplin sebelum pukul Shida kan?Hmm tak malu ke orang semua tengok awak berdua bertumbuk, bertarik-tarik tudung?" tanya teacher Linda. "Shida lagilah salah. Sebab dia yang mulakan dulu pergaduhan ni. So, dua-dua teacher charge 'berkasar' ok? Cakap banyak pun tak guna.. Hahaa.."
Hmmm.. Begitulah teacher Linda yang kukenal.. Kalau nak demerit seseorang, dia tak cakap banyak, terus buat je.. Tapi teacher Linda baik.. Aku sayang dia.. (hehehe..puji diri sendiri.. Jangan jeles eh?)

Pelajar-pelajar lain memandang Iman dengan rasa yang sangat pelik.

Di luar bilik disiplin..
       "Padan ngan muko kau tu. Lain kali buek la den laie yo. Kalau nak ghaso penyepak den lak lopeh ni." kataku pada Shida.
       "Hmm.. Jangan ingat aku boleh buat-buat lupa plak. Kau tunggu jelah." balas Shida sambil terus berlenggang-lenggang meninggalkan aku. Elleh! Ingat aku takutlah tu. Mentang-mentang dia ada ramai member. Aku pun ramai juga. Hehehe.. Macam tak ramai je.. Ni baju aku ni? Macamana nak masuk kelas balik ni? Malulah aku macam ni.
       "Iman.." sapa Adib dari belakang..
       "Uish!! Toporanjat den! Kuang asam kau Dib." Wajahku kembali ceria melihat Adib. Terlupa seketika bajuku yang comot..


Bersambung daaa...

Ulasan

farhan nabila berkata…
Ni carpen hasil sendri ke? Wahh sudah bagus...
Tr Linda berkata…
heehehe.. budak2 suka baca cerpen karangan kngah ni..

Catatan Popular