Kasih Kawan (pt 4)

Pagi lagi aku dah nampak Sue di pintu pagar utama. Ceria muka Sue hari ni.

"Sue. Apo pasal tak datang smalam? Best.. Macam-macam den nak cito kek kau hari ni."
"Sorilah poik. Den poie spita smalam. Domam. Nasib baik tak kono tahan kek wad." balas Sue. Kami berjalan beriringan ke dalam kawasan sekolah.
"Toghuk (teruk) ko?"
"Takdolah toghuk na(benar).. Den pitam smalam. Dah siap pakai baju sekolah dah time tu. Tetibo yo den jatuh. Apo laie, begogeh(bergegas) mak den anta gi spita. Hehehehe... Ni musti kau ghindu kek den kan? Kau musti takdo kawan kan? Hehehehe.." usik Sue.
"Hehehe nanti den cito kek kau. Moh kito poie port biaso dulu."balasku. Selalunya, apabila kami tiba awal di sekolah, kami selalu duduk di taman rekreasi sekolah. Apabila loceng berbunyi, barulah kami bergerak ke tapak perhimpunan.
Di taman rekreasi itu, habis aku ceritakan hal semalam pada Sue. Tergamam Sue mendengar kisah aku. Aku dah agak dah dia mesti tak sangka aku boleh berkawan dengan Adib.
"Best tul kau yo bilo den takdo. Ni yang den jeles ni."
"Dah. Tak payah nak jeles-jeles ngan den. Apo yang ado kek den ni pun. Takdo papo. Lainlah macam kau. Cantik, bogayo, kayo lak tu.. Ha sumo ado."

---------------------------------------------------

Yes! Teacher Linda takde hari ni. Dia MC. Aku dengar cerita dia demam. Mesti ada cikgu lain yang ganti kelas kami. Aku dan Sue dok sakan berbual di kelas. Apa nak risau, homework semua dah siap. Homework yang teacher Linda bagi semalam pun dah siap, tinggal nak tanda je. Suria dan Ganesh sibuk berlari ke sana-sini. Sesekali terdengar suara Hisham menjerit pada rakan sekelas.
"Bangun semua." kata Hisham sebaik ada guru yang masuk ke kelas kami. "Selamat pagi cikgu." kata Hisham lagi dan disambut oleh kami semua.
Aiseh. Cikgu Kahar la. Janganlah dia panggil aku.. Mintak-mintaklah jangan panggil aku.
"Okeh semua boleh buat kerja masing-masing. Jangan buat bising ye." kata Cikgu Kahar. Fuhhhh.. Selamat. Aku ingat dia nak panggil aku tadi.
Oleh kerana Cikgu Kahar adalah guru disiplin, kelas kami menjadi kelas yang terpaling senyap di muka bumi. Tak pernah kelas tu sesenyap begitu. Bunyi batuk pun tiada.

KRinggg.. Loceng rehat pun berbunyi.

Seperti biasa, aku dan Sue akan bergerak ke kantin. Mee kari macam memanggil-manggil aku. Dari jauh aku dah nampak Adib. Aku angkat tangan pada dia. Dia senyum padaku.
Tiba-tiba terdengar suara..
"Ingat kau cantik sangat ke?"
Aku toleh ke belakang. Lah.. Jijot dan Shidot rupanya. Apa yang tak puas hati dengan aku ni.
"Kau kenapo? Nak carik pasal dengan den lak ko?" panas lak ati aku tu. Aku tak cari pasal dengan diorang pun. Sue cepat-cepat tarik tangan aku.
"Buek tak tau je ngan diorang tu."pujuk Sue. Betul juga kata Sue. Buat apa aku nak layan minah dua ekor ni. Buang masa je. Baik aku makan, lagi bagus..


bersambung lagi pulak

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
la novel ke??? ingatkan kisah benar..citttt
Tanpa Nama berkata…
haha . sian budak ni xpham2 lg ni novel ..
:D
Tr Linda berkata…
tak bestlah kalau buat kisah bener..
azrina berkata…
betol 2.. kne la tipu2 skit kn tr .. heheh

Catatan Popular